Friday, July 20, 2007

Budak & org tua itu


Budak itu cakap pada orang tua, “kekadang kan tok, saya bila makan guna sudu. Selalu sudu terlepas dari tangan”
Tok tu balas, “ Atok pun camtu jugak”. Budak itu bisik kat telinga tok, “tapi tok kekadang saya terkencing dalam seluar”. Tok itu tergelak, sambil letak jari telunjuk kat bibir atok tu cakap, “syyutt, atok pun sama”. “Tapi kan tok...paling sedih sekali, orang2 dewasa tu macam tak peduli kat saya”. Atok itu pegang sambil tepuk2 atas tangan budak itu, Atok itu merenung jauh ke luar jendela... “Tok faham...”


(Aku ambil & olah sikit2 dari:A caregiver’s Guide to Alzheimer’s,nd)


Aku melihat ada persamaan antara kedua2 watak. Teringat lagi kata2 Boss, “Dah jadi umur 2 tahun Nyayi(moyang) kamu tu, Nyayi pun nak gula2...beri sikit”.


Hmmm...aku fikir dan terus fikir lagi sampai muntah. Aku tak mampu...aku tak mampu. Taknak kerja separuh hati, biar ada ketelusan..taknak tipu diri. Perjalanan masih jauh...masih ada masa. Ya!! Ada masa lagi. Aku pilih perempuan. YA..Aku Putuskan..AKU PILIH PEREMPUAN MENGANDUNG, bukan Atok itu (tapi embah & nyayi dirumah)...bukan budak itu (tapi?? Budak yg masih dlm angan2).

P/s: Penulis tidak mengharapkan pembaca faham. Hanya ekspresi kecelaruan fikiran.

2 comments:

blackpurple @ jowopinter said...

Mumet endasku mboco ceritomu iki... :D

farazdaq said...

BlackPurp,
Hahaha..yo wes..enggal picitin..