Sunday, July 29, 2007

kecil sekarang dah besar


Zaman kecil2 dulu...selalu arwah Wan larang main sorok2 waktu petang. Kata Wan...ha..mainlah wakme(korang) sorok2, nanti kene sorok dengan hantu kopek. Aku dengan bebudak lain..terus lari & peluk Wan. Takutnye...

Ingat lagi bila aku panjat bukit depan rumah...mak aku jerit dari dalam rumah...`panjat lagi..panjat lagi tinggi..jangan turun.’ Nada suara mak masa tu..macam bagi sokongan.

Zaman besar2 ni... aku fikir dah tak jalan psychology hantu kopek. Budak2 dah tak takut. Buktinya... adik aku boleh senyum2(tunjuk reaksi riak) bila aku cerita pasal hantu kopek. Bapak aku guna psychology mata rimau..baru dia balik rumah.

Zaman besar2 ni...baru aku tahu..psychology hantu kopek hanya nak panggil bebudak masuk rumah...mandi..dah nak maghrib. Nada suara mak yang seakan-akan menyokong tu..kontra maksud dan tujuannya.
Dah lama aku hidup tertipu rupanya...

nota: Al-fatihah untuk arwah Wan. Pulang ke rahmatullah pd 31hb Disember 2000.

6 comments:

azilah said...

psychology mata rimau meme berkesan skrg....satu lagi, psychology suara petir memanah bumi, and lastly, jurus cubitan ala scorpion....tapi...silap2 ari bulan masuk jel atas tuduhan mendera...

farazdaq said...

azilah;
haha..jurus cubitan ala scorpion..serasa DEJAVU. macam pernah rasa tapi di mana ya??

blackpurple @ jowopinter said...

Aku dulu-dulu masa kecik-kecik emah abah takut-takutkan kami adik beradik dengan kata-kata, "ada momok!"... he he he.

farazdaq said...

blackpurp;
momok koyo wong ireng purp..tinggi ne tekan atep.

blackpurple @ jowopinter said...

Tapi Momok Latip orak duur. Pendek waey wonge. He he he

farazdaq said...

duur=tinggi..aduhai..jowo ngencret.